Valmistusmäärät olivat suppeita muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Tuon ajanjakson legendaarisimpia tuotteita olivat
Hartsfield-monitorit ja huonekalumainen Paragon,
jotka molemmat ovat nyt keräilijöiden keskuudessa
erittäin haluttua tavaraa.
Vuoden 1969 omistajanvaihdoksen myötä valmistajan tavoitteet muuttuivat, ja 70-luvulle tultaessa Jervis Corporationin omistaman yhtiön fokus kääntyi
tohtori Sidney Harmanin ohjauksessa kohti ammattiäänentoistoa.
Tuotepaletin valtasivat erilaiset studiomonitorit ja
niiden rinnalle suunnitellut kuluttajavariantit. Se keskittyi
kaiuttimien ja niiden elektroniikan
suunnitteluun ja valmistukseen,
ja valmistajan ensimmäinen ison
luokan 4-tiemonitori 4341 oli
myyntimenestys.
NYKYÄÄN Harman International Industries -konserniin kuuluvan JBL:n alkutaival oli vaikea. Bi-ampattu kahdesta 15. Yrityksen
perusti James B. Yksi
nousun avaintekijöistä saattoi olla Lansingin solmimat suhteet Arnold Engineeringiin, joka valmisti Alnico V -magneetteja. Yrityksen omistaja Robert Arnold
näki äänentoistoteollisuudessa uuden potentiaalisen
markkinaraon tuotteilleen, mikä lienee oma mielenkiintoinen tarinansa.
JBL pääsi lopulta jaloilleen Lansingin seuraajan Bill
Thomasin johdolla. Ensimmäisen, 60-luvun loppuun
saakka kestäneen kultakauden aikana yritys valmisti
tuotteita hyvin toimeentuleville kuluttajille. Lansing vuonna 1946, ja hänen vahvuutensa olivat selvästi kaiuttimien kehittämisessä.
Kaupallinen toimintaympäristö oli valitettavasti heikommissa kantimissa. The Who
asennutti omaan studioonsa näitä järkäleitä 12 kappaletta, ja muut seurasivat pian perässä.
Ensimmäinen kaupallinen järeä 4-tieratkaisu oli
syntynyt. Se toi mukanaan ennenkuulumattoman
tarkkuuden, dynamiikan ja tehonkeston.. nostalgista hifiä
JBL 4341 Studio Monitor -kaiutin
Teksti ja kuvat: Mika Kankainen
JäBäLeisson
Amerikkalainen JBL on yksi
audiomaailman ikoneja. keskiäänisestä, torvesta varustetusta kompressioajurilsta ja viivadiskantista koostuva prototyyppi oli suunnittelija Walter Dickin lempilapsi, joka
esiteltiin vuoden 1971 Audio Engineering Societyn
(AES) konferenssissa.
Erittäin suuren kiinnostuksen jälkeen yhtiön johto
päätti ryhtäy valmistamaan prototyypistä jatkokehitettyä mallia, joka sai lopulta nimen 4350 Studio Monitor.
JBL 4350 Studio Monitor julkaistiin vuonna 1973,
ja sen saama vastaanotto oli suuri menestys. bassosta, 12. Usean kuluttajan verkkokalvoille lieneekin piirtynyt legendaarinen Hitachi
Maxell -mainoskampanjan kuva Blown Away, jossa
pääosassa itse kasetin rinnalla on, mikäpä muukaan
kuin L100-monitori.
76
Toiset tykkää muhkummasta
JBL:n maailmanvalloitus järeiden studiomonitorien
sarjassa alkoi rytinällä. Huippusuosittu L100 lienee 70-luvun ylivoimaisesti myydyin kaiutinmalli maailmassa. Yhtiöön ja henkilökohtaiseen
elämäänsä liittyvien ongelmien vuoksi Lansing riisti
henkensä vuonna 1949.
JBL nousi alan johtavien valmistajien joukkoon
Lansingin kuoleman jälkeisten 30 vuoden aikana
large format monitor -kategoriaan, jossa kuunteluetäisyydeksi on määritelty vähintään
kahdeksan jalkaa eli reilut kolme metriä kaiuttimesta.
4341 oli varustettu passiivisella jakosuotimella, kun
taas 4340 oli bi-ampattu aktiivimalli. Liekö totta vai tarua, mutta silti mukava yksityiskohta.
Studioajoista muistoksi ovat jääneet seinätelineiden
reiät kyljissä ja järeät tarvikekoukut toisille kaiuttimille pohjassa. Abba on levyttänyt ja näiden kautta tuotoksiaan kuunnellut. Kookas 15. nostalgista hifiä
Prosessi ei ollut kuitenkaan helppo, sillä insinöörit
olivat joutuneet ensimmäistä kertaa ratkomaan useita
jakosuotimien monimutkaisuuteen ja komponenttien
mekaaniseen laatuun liittyviä ongelmia. Lähes satakiloisten
ja sisätilavuudeltaan 156-litraisten kaiuttimen tuetut kotelot olivat 95 cm korkeat, 60 cm leveät ja 50 cm syvät.
Toistokaistan luvattiin yltävän vähintään 35:stä 20 000
hertsiin, ja äänenpainettakin luvattiin yli 101 dB 3 metrin päästä mitattuna puolella kaiuttimien tehonkestosta
(75 W), ja vieläpä hyvin pienillä säröarvoilla.
Elementtivalinnat olivat huolellisen tuotekehityksen tulosta ja kaikki oli varustettu AlNiCo-magneetein. Takapaneelissa 4341:lla oli yhdet tulot, kun taas bi-ampattavassa 4340-mallissa niitä oli kahdet.
Molempien etupaneelit olivat basson kohdalta epäsymmetriset, ja supertweeterin paikka oli vaihdettavissa puolelta toiselle. puhekelan kera, kun taas 10. Viimeistelyvaihtoehtoja olivat puuviilu sinisellä etulevyllä ja -kankaalla tai simppelimpi
harmaa maalaus mustalla etupaneelilla ja -kankaalla.
Malleja 4340 ja 4341 valmistettiin vain lyhyen aikaa
vuosina 1974?1975, sillä jo seuraavana vuonna esiteltiin niiden seuraaja 4343, jossa täysin sama passiivinen tekniikka oli pantu symmetrisempään koteloon.
Harvinaisuutensa vuoksi 4340- ja 4341-mallit ovat
JBL harrastajien keskuudessa aavistuksen halutumpia
tapauksia.
Länsinaapurista kajahtaa
Omat, lähes alkuperäisessä kunnossa olevat 4341 Studio Monitor -yksilöni tulivat minulle eräältä JBL-harrastajalta Tukholmasta lähes pienen ihmeen kautta.
Nämä nimittäin ehdittiin myydä paikalliselle harrastajalle jo kertaalleen nenäni edestä, mutta ilmeisesti ostajan vaimon veto-oikeuden vuoksi lopulliset kaupat
jäivät silloin syntymättä. keskiääninen oli
uutta kehitystyötä oleva malli 2121. Koteloiden reunoissa ja kulmissa on hieman sanomista, mutta ikäänsä nähden kunto JBL:n
harmaata pintakäsittelyä myöten on hyvä.
Basso ja keskiääni ovat käyneet edellisen omistajan
aikana asianmukaisessa huollossa, ja niiden on vaihdettu JBL:n toimittamat reunakumit.
77. Ylemmät taajuudet hoidettiin 2420-mallisen kompressioajurin ja
2307-mallisen torven kanssa, ja viivamuotoinen supertweeteri mallia 2405 hoiti loput.
Torven edessä oli pikakiinnitteinen akustinen linssi
L91, ja passiivinen jakosuodinyksikkö oli mallia 3141,
jonka jakotaajuudet olivat 300, 1 250 ja 9 500 Hz. Tästä seurasi
JBL:n uusi holistinen lähestymistapa koko suunnitteluprosessiin, joka oli merkittävä muutos aiempaan, ja
kenties yksi sen menestyksen kulmakiviä.
Tehty kehitystyö takasi teknisen etumatkan muihin
valmistajiin nähden, ja pian markkinoilla oli huutava
tarve uusille ja entistä suosituskykyisemmille monitoreille useissa eri koko- ja hintaluokissa.
Sarjansa ensimmäinen
JBL 4340/4341 Studio Monitor oli valmistajan ensimmäinen 4-tieratkaisu ns. Toisen epäonni, toisen onni.
Torven eteen
asennettava akustinen linssi tasoittaa
torven ominaisuuksia sen säteilykuvioon vaikuttamalla.
Perimätiedon mukaan nämä kyseiset yksilöt ovat
olleet 90-luvulle saakka käytössä eräässä Tukholmalaisessa studiossa, jossa mm. Parin kuukauden kuluttua ne
matkasivat Haaparannan kautta Ouluun. bassoelementti oli suoraan 4350 monitorista johdettu malli 2231A Aquaplas-pinnoitteen
ja 4
Näillä on kuultavissa
78
pientä piikitystä torven toistokaistalla. Useamman kuukauden aikana hierottu tarkempi
sijoittelu ja uudet jalustat ovat kutistaneet aluksi ilmenneet ongelmakohdat . Myös järeät
etukankaat ovat hyväkuntoiset magneetein kiinnittyvin nimilistoin. Jotkut ovat vaimentaneet
hieman torvea värittymien poistamiseksi tai jopa modernisoineet kotelon vaimennuksen paremmmilla materiaaleilla.
Alun perin mietin myös kaiuttimien uudelleen viiluttamista tai maalaamista, mutta viime aikoina olen
alkanut enemmän ja enemmän mieltyä tähän Pro-sarjan alkuperäiseen harmaaseen lookkiin.. Syvyyttäkin äänessä on, muttei omassa
tilassani niin selvästi kuin joillain muilla ratkaisuilla.
Huolimatta tietynlaisesta monitorimaisen kuivakasta lähestymistavasta JBL:ien esityksessä on läsnä
huomattavasti skaalaa, elämää ja herkkyyttä. Lyhyiden kuunteluiden perusteella valmistajan moderneissa tuotteissa löytyy samanlaisia
ominaisuuksia.
Oma settini koostuu pääosin jo hyvin palvelleista ja
ajan hampaan koettelemista komponenteista. basson lievän runsauden ja
aavistuksen vetäytyneen keskialueen . Kuuntelen pääosin erilaista rytmimusiikkia jazzin ja progen
suunnalta. Ääni
painottuu selvästi rajattuun ja vahvaan keskustaan
sekä laidoille. Tämä aiheuttaa pientä värittymää mm. Oddarrangin minimalistinen jazz tai niinikään kotimaisen
John McGregorin maanläheinen folk uppoaa tyytyväisen kuulijan tajuntaan myös pelottavan helpon oloisesti.
Tietoinen kompromissi
JBL:t eivät monitorihabituksestaan huolimatta ole
missään nimessä täysin neutraalit toistimet, vaan niiden balanssi on pikemminkin huolellisen suunnittelun
tulosta. Tosin kaiuttimien etulevyssä sijaitsevat etukankaiden löystyneet kiinnikkeet vaihdoin uusiin. Bassopään tarkkuus oli huomattavan hyvä varsinkin sen jälkeen, kun McIntosh
MA2275 -integroidun perään laitettiin päätteiksi Bel
Canton D-luokkaiset monot mallia M300. Niinpä otin sen irti ja panin varastoon vastaisuuden varalle.
Tilasin paikalliselta puusepältä Kenrick Soundin
tuotteita muistuttavat jalustat kaiuttimien mittojen
mukaan. pianon ja jousien toistossa,
mikä on havaittavissa esimerkiksi Janine Jansenin
hienossa tulkinnassa Vivaldin klassikosta Neljä vuodenaikaa.
Ylempi diskantti on sopivassa suhteessa hienostunut, ja pellit soivat todella realistisesti, sopivassa suhteessa metallisesti ja messinkisesti. Led Zeppelin IV:n
tarkka groove sykkii upeasti, mutta myös Haken-yhtyeen monimuotoisempi ilmaisu soi erityisen palkitsevasti esimerkiksi The Mountain -levyn kappaleella Because It's There. lähes olemattomiin, ja kokonaisuus on hyvin tasapainossa.
Tarkemmin analysoituna bassoalue on laadukas.
Ison elementin tavassa hoitaa tonttinsa on ehdottomasti puolensa.
Yläbassoilta löytyy tarkka ja napakka, rintalastassa
saakka tuntuva potku, mutta myös alimmat murahtavat tarpeen vaatiessa vakuuttavasti arviolta sinne 30
hertsin tienoille saakka. Korkeuden päättelin huolellisten kuunteluiden avulla.
Jalustat ja niiden simppeli järeä design, joka varmasti kestää aikaa ja on huoleton käytössä, sopivat
kaiuttimille upeasti, myös soundillisesti.
Soundipuoli
Pelonsekaisista ennakko-odotuksistani huolimatta
JBL:t sopivat noin 20 neliön huoneeseeni mainiosti
soundillisesti ja visuaalisesti ilman suurempia ongelmia. Läsnä on myös miellyttävää
erottelua, kenties keskialueen ylempää osaa ja alempaa diskanttia lukuun ottamatta. Tosin tämä
muutos ei tullut ilmaiseksi, sillä kokonaisuus tipahti
pykälän tai pari alemmalle tasolle.
McIntoshin ajamana keskialue on hyvällä tavalla
mehevä ja luonnollinen. Kaiken kaikkiaan minulla on sellainen tunne,
että on menty vahvasti kokonaisuuden ehdoilla mitään erikseen korostamatta tai mitään kaihtamatta.
Kaiuttimien vahvuuksia ovat luonteva erottelukyky
ja iskevyys, jotka tekevät eritoten rytmimusiikin
kuuntelusta mielenkiintoista. Rytmimusiikin ympärille maineensa
luoneen talon soundi on iskevä ja dynaaminen, muttei
onneksi pelkästään sitä.
Stereokuva piirtyy selvimmin kolmeen osaan. nostalgista hifiä
Kookkaat harmaat vintagemonitorit sopivat harrastajan huoneeseen
yllättävän kivuttomasti.
JBL 4341 Studio Monitor -kaiutin
Liitinpaneelissa on kaksi xlr-liitintä, joista toinen
on kytketty alkuperäiseen jakosuotimeen. Suurimmat puutteet tulevat esiin akustisella orkesterimusiikilla, jolloin värittymät keskialueella ja jonkinasteinen pieni läpinäkyvyyden puute tulevat esille ja saattavat häiritä kriittistä kuuntelijaa.
Mainittujen rajoitteiden puitteissa näiden jo keskiikäisten toistimien soundimaailma on vallan ajaton ja
yleispätevä. Jopa siinä määrin, että myös hiljaisemmassa iltakuuntelussa
kevyempi klassinen toimii harvinaisen hyvin. Mielenkiintoista muuten, että näihin on edelleen
hyvin saatavilla varaosia, toisin kuin moniin uudempiin tuotteisiin.
JBL:n 434x-sarjan monitorien alla on vakiona matala sokkeli, mutta omissa yksilöissäni se oli jo aika
nuhjuinen. Tähän viitekehykseen JBL 4341 Studio
Monitorit sopivat paremmin kuin hyvin.
Tietty maailman foorumeilla on tarjolla mielenkiintoisia ajatusleikkejä jakosuotimen uudistamisesta tai
bassopään aktivoinnista